Jikke van der Spek en David Veltman geven een lezing over opstand en vernieuwingsdrang binnen kunstenaarskring De Ploeg: was het ontstaan van De Ploeg een reactie op het heersende kunstklimaat? Waar kwam de impuls voor vernieuwingsdrang vandaan?
Is het ploegen gedaan? vroeg H.N. Werkman zich in 1924 in zijn pamflet Ars longa, vita brevis af. De Ploeg was verdeeld, en Werkman verwoordde met zijn pamflet de vrees dat het toelaten van teveel leden van het ‘degelijke steunpilaar-achtige slag’ het avant-gardistische elan van de kunstkring onderuit zou halen. In 1918 was De Ploeg opgericht, ‘in contramine’, zoals Johan Dijkstra zich herinnerde. De jonge garde maakte zich sterk om een plek te veroveren binnen het in hun ogen bedaagde Groninger kunstklimaat. Deze gezamenlijke strijd neemt niet weg dat ook binnen De Ploeg zelf geregeld wrijving tussen de modernen en de traditionelere leden voorkwam.
Jikke van der Spek is co-curator van de expositie Avant-garde in Groningen, De Ploeg 1918-1928 in het Groninger Museum en redacteur en co-auteur van het onder dezelfde titel bij de tentoonstelling verschenen boek.
In 1924 bracht de Groninger Ploegkunstenaar Wobbe Alkema per fiets een bezoek aan zijn Vlaamse kunstbroeder Felix de Boeck. Op dat moment was De Boecks ‘sturm und drang’-periode van vlak na de Eerste Wereldoorlog alweer grotendeels voorbij. Toch was Alkema zodanig onder de indruk van het abstracte werk van De Boeck, dat hij in navolging van hem wilde ‘vertrekken van het nulpunt’. De kunstenaar koos voortaan zijn eigen verbeelding als uitgangspunt, en wilde niet langer gebruik maken van ‘verstarde vormen’. Waar kwam precies de impuls voor deze vernieuwingsdrang vandaan?
David Veltman (Groningen, 1982) doet bij het Biografie Instituut onderzoek naar het leven en werk van de Vlaamse boer en avant-garde kunstenaar Felix de Boeck.
Deze lezing wordt georganiseerd door Stad en Lande, NGV Groningen en de Groninger Archieven.
Gratis toegang
Gebouw open 19.30 uur
Gratis parkeren, melden bij de slagboom
Tussen beide Markten, ca 1930. Foto S.J. Bouma, Groninger Archieven (1785_10132)