Afstuderend historicus Caroline Vreeling deed onderzoek naar het leven en werk van Louise Feith, die opgroeide in het Feithhuis in Groningen. Haar schetsboek – waarin zij het Feithhuis in de periode tussen 1910 en 1914 vastlegde in 75 aquarellen en tekeningen – behoort tot de pronkstukken van de collectie van de Groninger Archieven.
Hoe komt een afstuderend historicus op het spoor van de relatief onbekende Louise Feith?
Mijn scriptiebegeleidster Mineke Bosch attendeerde mij ongeveer anderhalf jaar geleden op het bestaan van het schetsboek van Louise. Zij had hier zelf graag onderzoek naar willen doen maar was daar nooit aan toegekomen. Ik ben het album – eerst online en daarna bij de Groninger Archieven – gaan bekijken. Ik kwam er achter dat het album in relatie tot Louise Feith zelf maar heel beperkt was bestudeerd. Het onbekende trok me aan en maakte dat ik dit als onderwerp van mijn onderzoek koos.
Welke uitdagingen kwam je tegen tijdens je onderzoek?
Mijn grootste uitdaging was dat wat ik ging doen helemaal nieuw was. Omdat ik als historicus vooral ben opgeleid om met teksten te werken, vond ik het lastig om zo’n beeldend stuk te onderzoeken. Ik ben daarom begonnen met een ander stuk van Louise, een semi-autobiografisch kinderboek uit 1920. Vervolgens ben ik me op de relatie tussen het schetsboek en het leven van Louise Feith zelf gaan richten. Om aan informatie te komen ben ik letterlijk in de voetsporen van Louise getreden en het hele land doorgereisd. Behalve bij de Groninger Archieven ben ik terecht gekomen in Bloemendaal, waar zij naar kostschool ging en bij het Historisch Centrum Overijssel, waar het familiearchief van de familie Feith te vinden is.
Wat vond je het meest bijzonder om te ontdekken?
Ik vond het mooi om te ontdekken dat Louise een persoonlijke tint heeft meegegeven aan de aquarellen. Sommige ruimten in haar ouderlijk huis zijn met extra zorg uitgewerkt, vaak ook in meerdere varianten en vanuit verschillende hoeken. Haar eigen kamer, de studeerkamer van haar vader en de eetkamer bijvoorbeeld. Mijn aanname is dat deze ruimten voor haar en haar familie erg belangrijk waren. De intieme kamers van het huis. Ook vond ik het bijzonder om te ontdekken dat Louise zoveel heeft gewerkt met kinderen. Eerst in vakantiekolonies tijdens de zomervakantie en later als huismoeder in kindertehuizen. Dat soort informatie kwam ik in andere onderzoeken over het schetsboek nergens tegen. In mijn zoektocht heb ik ook gekeken naar andere schetsboeken uit dezelfde periode. Alhoewel interieurportretten in de 19e eeuw vrij gangbaar waren, kwam ik maar een paar albums tegen en geen van allen waren zo omvangrijk als het schetsboek van Louise Feith. Daarmee werd voor mij nog eens extra bevestigd hoe bijzonder dit stuk eigenlijk is.
Zie ook
- Bekijk het hele schetsboek van Louise Feith
- Johan Adriaan Feith wilde de geschiedenis van Groningen tot leven wekken