1785_07169_cr_.jpg

Een aantal masterstudenten Geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen schreef een blog over het online symposium Vertel ErfGoed. De Maand van de Groninger Geschiedenis organiseerde dit evenement op 1 oktober. Hoe beleefden de studenten dit online symposium? Lees het hier.

Door Iris Bartels

Erfgoed: alleen voor de oudere en gestudeerde man of vrouw? Niet bij het symposium Vertel ErfGoed dat op 1 oktober plaatsvond. Tijdens dit symposium bogen bezoekers zich over de vraag hoe erfgoed anno 2020 nog aantrekkelijk is voor een jong en breed publiek. Want hoe interesseer je de TikTok-generatie nog voor dat oude gebouw, een historische tentoonstelling of die belangrijke gebeurtenis uit het verleden? En hoe trek je überhaupt de aandacht van die ene persoon die niets met geschiedenis heeft?

Na een bezoek aan dit digitale symposium van de Groninger Archieven lijkt de toekomst van erfgoed weer hoopvol en toegankelijk. Tijdens de lezing door directeur van Beeld en Geluid Eppo van Nispen wordt duidelijk dat iedere culturele instelling, hoe klein ook, creatieve oplossingen kan vinden om erfgoed open te stellen voor iedereen van jong tot oud.

Kunstenares Antonia Rehnen laat zien dat de mix van archiefbeeldmateriaal met kunst zeer boeiende creaties oplevert van artistiek niveau. Op deze beelden versmelten geschiedenis en kunst zich op een totaal nieuwe manier met elkaar, en bevinden de beelden zich in een andere context. Door deze visuele geschiedenis een andere invulling te geven trekt deze plotseling ook de aandacht van een compleet nieuwe doelgroep.

Antonia Rhenen zou het volgende beeld kunnen laten versmelten met kunst en het van een nieuwe context voorzien. Op deze manier worden de historische zwart-wit beelden plotseling interessant voor een breder publiek.

Stereofoto van vrouwen en kleding op Grote Markt Groningen, ca. 1890-1910. Fotograaf onbekend, GrA (1988_120)
Stereofoto van vrouwen en kleding op Grote Markt Groningen, ca. 1890-1910. Fotograaf onbekend, GrA (1988_120)

Een ander vernieuwend erfgoedverhaal is te vinden in het werk van Euroculture-student Camilla Portensani, die de exposities van het Rijksmuseum over het Nederlandse koloniale verleden onderzoekt. Hoe gaat een erfgoedinstelling als deze om met een controversieel verleden, en hoe maak je deze geschiedenis toegankelijk voor alle doelgroepen? Ook dit erfgoed blijkt verrassend toepasbaar op een breed publiek, zolang je het maar op de goede manier aanpakt – en Vertel ErfGoed heeft de bezoeker voorzien van nieuwe handvatten.