Een aantal masterstudenten Geschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen schreef een blog over het online symposium Vertel ErfGoed. De Maand van de Groninger Geschiedenis organiseerde dit evenement op 1 oktober. Hoe beleefden de studenten dit online symposium? Lees het hier.
Door Jeftha van Eunen
Hoe presenteren we erfgoed? Dat is een belangrijke vraag voor veel erfgoedinstellingen op dit moment. Het publiek verandert continu en daarmee ook de manieren waarop het benaderd kan worden. Gastsprekers van symposium Vertel ErfGoed bieden verschillende antwoorden op deze vraag.
"Gebruik nieuwe media zoals Instagram en Twitch", zegt Eppo van Nispen, directeur van Beeld en Geluid. Erfgoedinstellingen kunnen volgens hem meer aandacht besteden aan zulk soort populaire digitale platformen. Daardoor kan er contact ontstaan met nieuwe doelgroepen, terwijl het contact met de oude versterkt wordt.
Lokaliteit en streekgebondenheid zijn op dit moment weer helemaal ‘in’. We leven steeds meer in een geglobaliseerde wereld, waardoor mensen juist geneigd zijn authenticiteit op te zoeken. Deze trend moeten erfgoedinstellingen omarmen volgens Obby Veenstra, directeur van het Museum Westerwolde. Door de focus te leggen op de bijzonderheid van de inhoud van de tentoonstelling én de manier waarop het publiek betrokken raakt, nodig je meer mensen uit tot een bezoek.
Musea kunnen bovendien meer zijn dan verzamelplekken van oude objecten. Dat laten Merijn Vos en Karlijn Donders zien. Zij zijn kwartiermakers van het Museum aan de A, dat nu nog het Noordelijk Scheepsvaartmuseum heet. Het initiatief is om van het museum een ontmoetingsplek te maken. Mensen kunnen er cultuur en erfgoed opnemen en daar gelijk aan werken, bijvoorbeeld in de vorm van theater, poëzie en debat.
Kortom, er zijn diverse mogelijkheden voor erfgoedinstellingen om erfgoed op nieuwe manieren te vertellen aan een steeds groeiend en veranderend publiek.