Na een grote verbouwing openen de Groninger Archieven aankomende zaterdag, 28 september, een vernieuwd gebouw met een feestelijke (her)opening. Dat is niet het enige: ook ons logo en onze huisstijl zijn aangepakt. Samen met Bart Bleeker en Erik Dob, van voormalig ontwerpbureau RTRN Creative Agency, presenteren we met trots het resultaat!
Open en verbindend
Zowel in het vernieuwde gebouw als de nieuwe huisstijl staat een open en uitnodigend karakter centraal. “Het archief is namelijk voor iedereen en een plek waar verbinding centraal staat, dit willen we ook graag uitstralen”, vertelt directeur Roomyla Choenni.
Bart en Erik gebruikten onder andere deze waarden om een nieuw logo en gebruik van typografie en huisstijlkleuren te ontwikkelen met plek voor onze diverse en kleurrijke collectie, die prijkt op de nieuwe voorgevel en (glazen) wanden in ons gebouw.
Archief in beweging
De dynamiek van ons archief speelt ook een leidende rol in de nieuwe huisstijl, doordat deze naast statische ook bewegende elementen bevat. De Groninger Archieven staan namelijk nooit stil. Verhalen komen tot leven, de collectie blijft groeien en op actieve wijze verwerven we nieuw materiaal voor een inclusief archief voor alle Groningers. Dagelijks maken onderzoekers, media, musea en iedereen met interesse voor de Groninger geschiedenis gebruik van deze collectie. En dat is ook onze missie: samen het verleden van Groningen levend houden.