1516 Dienst Stadsuitbreiding/ontwikkeling en Volkshuisvesting, (1874-) - 1947 - 1988
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1516
Dienst Stadsuitbreiding/ontwikkeling en Volkshuisvesting, (1874-) - 1947 - 1988
De organisatie van de dienst Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting zag er vanaf 15 februari 1947 onder leiding van zijn directeur H.W. van Boven als volgt uit * .
Dossier X 008:651 Bureau-organisatie en verdeling van werkzaamheden deel I archief Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting (S&V)
1947 Directie, 3 hoofdafdelingen te weten Uitbreidingsplan, Gebouwen en Bouw en Woningtoezicht. Hiernaast functioneren nog de afdelingen Boekhouding en Correspondentie en archief. Onder de hoofdafdeling Uitbreidingsplan vinden o.a. de onderdelen Restauratie Martinitoren en het Wederopbouwbureau (adviesbureau gemeente Groningen) en het grondbedrijf. Het Prijzenbureau vinden we terug onder de hoofdafdeling Bouw en Woningtoezicht.
De afdeling Uitbreidingsplan gaat al snel Stedebouwkundige afdeling. Die afdeling staat onder leiding van de 'stadsarchitect'.
1950 Inzake de wederopbouw droeg de minister van Wederopbouw en Volkshuisvesting de volgende taken aan gemeenten over: de voorbereiding van financiële afwikkeling van de particuliere herbouw- en herstelgevallen voorzover het college hier een taak heeft en het toezicht op de uitvoering van particuliere herbouw- en herstelgevallen. Deze taken werden vanaf 1 oktober 1950 uitgevoerd door het (gemeentelijk) bureau voor de Wederopbouw gesitueerd aan het Martinikerkhof 10 * .
Brief aan B&W 5 september 1957 Dossier X 008:651 Bureau-organisatie en verdeling van werkzaamheden deel I archief Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting (S&V).
1951 B&W stellen organisatie S&V vast * met 5 hoofdafdelingen en aantal onderafdelingen:
Brief B&W aan directeur S&V dd. 10 juli 1951 nr. 13227.
Bouw- en Woningtoezicht: Buitendienst Klachtenbehandeling Hinderwet
In de bron is niet genoemd de afdeling: Correspondentie Correspondentie en registratuur Archief Typekamer
De afdelingen Boekhouding en Personeelszaken zijn bij Openbare Werken ondergebracht.
1952 Ir. H.J. Dix wordt directeur van S&V * .
Raadsbesluit van 10 november 1952.
In 1954, 1955, 1957 en 1958 treden er enige mutaties op:
1954, 5 hoofdafdelingen tw: Bouw- en Woningtoezicht, Stedebouw en uitbreidingsplan en survey, Woningdienst (later Volkshuisvesting), Nieuw- en Verbouw, toezicht en tekenkamer Grondbedrijf en voorts Correspondentie en archief * .
Brief van de directeur S&V aan de directeur gemeentewerken te Leiden 22 augustus 1954 Dossier X 008:651 Bureau-organisatie en verdeling van werkzaamheden deel I archief Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting (S&V).
1955, 6 hoofdafdelingen tw: Bouw- en Woningtoezicht (inclusief Hinderwet en later betonafdeling), Volkshuisvesting (vrml. Woningdienst), Nieuw- en verbouw, Stedebouwkunde, Algemene dienst, Grondbedrijf en voorts Correspondentie en archief * .
Brief van de directeur S&V aan de directeur gemeentewerken te Maastricht 27 april 1955 Dossier X 008:651 Bureau-organisatie en verdeling van werkzaamheden deel I archief Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting (S&V),
1957, 5 hoofdafdelingen tw: Stedebouwkundige afdeling met bureau voor de survey, afdeling Nieuwbouw (voor scholen en andere openbare gebouwen), afdeling Bouw- en woningtoezicht, afdeling Volkshuisvesting, het Grondbedrijf en voorts Correspondentie en archief * .
Brief aan B&W 20 maart 1957 Dossier X 008:651 Bureau-organisatie en verdeling van werkzaamheden deel I archief Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting (S&V),
1958, 5 hoofdafdelingen tw: Stedebouwkundige afdeling met tekenzaal en bureau voor de survey, Bouwkundige afdeling met tekenzaal en bureau betonconstructies, afdeling Bouw- en woningtoezicht, afdeling Volkshuisvesting, het Grondbedrijf en voorts Correspondentie en archief * .
Brief aan B&W 24 oktober 1958 Dossier X 008:651 Bureau- organisatie en verdeling van werkzaamheden deel I archief Stadsuitbreiding en Volkshuisvesting (S&V),
1957, B&W besloten het (gemeentelijk) bureau voor de wederopbouw, herverkaveling en financiering per 1 januari 1957 op te heffen en de werkzaamheden over te hevelen naar S&V * .
Plaatsingslijst van de archieven van de dienst Stadsuitbreiding/ontwikkeling en Volkshuisvesting (S&V) (1874-) 1947-1987 (1988) en de Supercommissie Wederopbouw, 1949-1955.