1516 Dienst Stadsuitbreiding/ontwikkeling en Volkshuisvesting, (1874-) - 1947 - 1988
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1516
Dienst Stadsuitbreiding/ontwikkeling en Volkshuisvesting, (1874-) - 1947 - 1988
1952 In de vijftiger jaren kunnen de volgende taken bij de verschillende hoofdafdelingen worden onderkend * .
Brief van de directeur S&V aan B&W van 22-7-1952 nr. 2556.
Bouw en Woningtoezicht: Toetsing en controle bij uitvoering van bouwplannen aan wet- en regelgeving, onderzoek naar klachten, afgifte van rijksgoedkeuringen en voorbereiding van onbewoonbaar verklaren van woningen.
Uitbreidingsplan: belast met het opstellen, resp. wijzigen en uitwerken van uitbreidingsplannen, het opstellen van bebouwingsvoorschriften, detailleren van wederopbouwplan van de binnenstad, het maken van situatietekeningen ten behoeve van grondverkoop, het maken en bijwerken van kadastrale kaarten en het verzamelen van gegevens voor de woningkartotheek en bijkomende surveywerkzaamheden.
Woningdienst en huisvesting: technische en financiële controle op de woningwetbouw tevens controle en advisering op de onderhoud en particulier (premie) bouw, prijsberekening van uit te geven gemeentelijke bouwterreinen, straatkostenberekening particuliere bouw en adviezen betreffende grondverkoop
Grondbedrijf: deze afdeling voert onderhandelingen met derden over de aankoop van terreinen en panden benodigd voor stadsuitbreiding e.a., alsmede de voorbereiding voor de diverse onteigeningen. Voorts werken zij de kadastrale kaarten bij.
Voorbereiding van nieuwe Werken: Deze afdeling maakt ontwerp-tekeningen gereed voor de diverse uit te voeren werken, restauratie- en verbouwingswerkzaamheden, het maken van begrotingen en bestekken voor deze werken, het uitoefenen van toezicht gedurende de uitvoering van de bouw van het bouwkundig archief en het afwerken van de esthetisch kant van de bouwaanvragen ten behoeve van de welstandsbepalingen.
Betonberekeningen: hier worden de berekeningen voor de nieuwe plannen gemaakt en gecontroleerd.
Correspondentie en Archief: deze afdeling behandelt de in- en uitgaande post en codeert volgens een U.D.C. code. Draagt zorg voor het foto- en correspondentie-archief
1961. Voor de organisatie vanaf 1961 wordt verwezen naar bijlage I.
1968. In 1968 werd de welstandscommissie ingesteld, waarvan een ambtenaar (architect) van de dienst S&V het secretariaat (fulltime) voerde.
1979. Per 1 juli 1979 zien we de volgende hoofd en onderafdelingen bij de dienst S&V
Correspondentie en Archief
Registratuur, archief en bibliotheek, secretariaat directie, typekamer, controle concepten
Boekhouding (personeel ondergebracht bij de dienst OW), Boekhoudkundige zaken, Administratie grondbedrijf, Administratie reclameverpakkingen
Personeelszaken (personeel ondergebracht bij de dienst OW)
Bureau Planning en Documentatie
Afdeling Bouw en Woningtoezicht, bouwadviezen, controle constructies, bouwinspectie, milieutoezicht, woningtoezicht
Het grondbedrijf werd gevormd door de afdeling Grondzaken van S&V en van de dienst OW het onderdeel administratie grondbedrijf van de afdeling boekhouding en de onderafdeling verkoop industriële terreinen. Per 1-1-1984 werd de afdeling echt zelfstandig en kan met recht een bedrijf worden genoemd. Echter bij de reorganisatie van 1987 werd ze weer in de organisatie van RO opgenomen.
Per 1 september 1978 wordt H. Pol benoemd als directeur S&V
1981 Per 1-12-1981 werd het bureau Verkeerszaken aan S&V toegevoegd en in het najaar 1985 het bureau Stadsvernieuwing. Het bureau Verkeerszaken was onder leiding van een verkeersingenieur ingesteld in 1971 * .
Dossier 1.811 archief secretarie gemeente Groningen.
Plaatsingslijst van de archieven van de dienst Stadsuitbreiding/ontwikkeling en Volkshuisvesting (S&V) (1874-) 1947-1987 (1988) en de Supercommissie Wederopbouw, 1949-1955.