Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
In 1996 werd het archief van de secretarie van de gemeente Groningen over de periode 1965 - 1987 overgebracht naar het gemeentearchief. In dit archief zat een serie gedeponeerde akten van rechtshandelingen waarbij de gemeente Groningen partij of belanghebbende was. Het betreft bijvoorbeeld akten waarbij het zakelijke recht van erfpacht op gemeentegrond wordt overgedragen of met het recht van hypotheek wordt bezwaard. De toegang uit 1996 is in 2003 herzien en hiermee vervallen. Het archiefblok heeft een omvang van 3.5 meter.
Openbaarheid: stukken jonger dan 20 jaar zijn niet openbaar.