Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Protocol van ordonnanties, plakkaten en mandaten, uitgevaardigd door het stadsbestuur, 22 december 1555 - 10 mei 1576
Datering:
22 december 1555 - 10 mei 1576
Omvang:
1 band
NB:
De in deze band aangetroffen losse stukken zijn beschreven onder inv.nr. 11.2 en inv.nr. 11.3. De teksten zijn te beschouwen als concepten en/of minuten. Een transcriptie is aanwezig. Vermoedelijk is dit niet het 'Liber publicationum' waarnaar secretaris Egbert Alting soms verwijst. Het lijkt erop dat het door hem bedoelde register een 'net-exemplaar' was en meer publicaties bevatte dan de hier beschreven band. Een dergelijk net-register ontbreekt in het stadsarchief