Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Protocol van 'geëxtendeerde' vonnissen in civiele zaken van burgemeesters en raad. 1570-604. Gehouden door de 'schriver', later secretaris Joh. Julsing, 1570-1604
Datering:
1570-1604
Uiterlijke vorm:
1 band
NB:
Van de negen katernen waaruit dit deel bestaat zijn de eerste twee, lopende over de jaren 1576-1594, aanvulling op Altings protocol (inv.nr. 24, nu toegang 1534, inv.nrs. 236-239). Het derde katern, lopende van maart tot december 1594 bevat volgens Julsings eigen opgave 'miscellanea', dus naast de minuten van 'oordelen' ook minuten van uitgaande brieven, instructies, resoluties enz. De zes laatste katernen vormen het protocol van geëxtendeerde vonnissen dat door Julsing als secretaris werd gehouden. Het protocol is niet voortgezet. Fol. 135v: miscellanea, pronunciata sententiarum, missivae, sententiae extensae commissiones. In 1863 door de stad aangekocht op de auctie De Sitter. Betreft Register Feith Hs. in folio 100b