Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1462Brieven, ingekomen bij burgemeesters en raad of burgemeesters en raad, oud en nieuw, met taalmannen, gezworen meente en bouwmeesters van de gilden, 1551, 1552, 1554-1573, 1577, 1579-1594
Brief van Joost van Cleve en Evert Simons uit de omgeving van Amsterdam aan burgemeesters en raad van Groningen met het verzoek relevante informatie door te zenden naar Antwerpen, 22 februari 1570. 1 stuk
Datering:
22 februari 1570
Omvang:
1 stuk
NB:
Receptum van Julsing, 23 februari 1570. De Groningers hebben met enkele personen gesproken, maar nog geen definitief antwoord ontvangen. Wellicht is door Lucas Oert een brief van de syndicus naar het stadsbestuur gezonden, mogelijk om het opnemen van geld. Zie de aantekening bij inv.nr. 1462.166. Betreft Register Feith 1570.58