Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1463Brieven, ingekomen bij burgemeesters en raad of burgemeesters en raad, oud en nieuw, met taalmannen van de gezworen meente en bouwmeesters van de gilden, 1588-1593
Brief van Peter Cornet te Brussel aan [burgemeesters en raad van Groningen] waarin hij verslag doet van de contacten die hij als pleitbezorger van de stad met regeringspersonen onderhoudt, 6 juni 1590. 1 stuk
Datering:
6 juni 1590
Omvang:
1 stuk
NB:
De briefschrijver schaamt zich voor de teleurstellende resultaten van zijn bemoeienissen. Maar: 'idele hopen ende luegenen te scrijven en is mijn professie niet'. President Pamele heeft aangekondigd dat er een brief komt over het uitstel van de oprichting van het Jezuietencollege