Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1463Brieven, ingekomen bij burgemeesters en raad of burgemeesters en raad, oud en nieuw, met taalmannen van de gezworen meente en bouwmeesters van de gilden, 1588-1593
Verzoekschrift van Albin Walraff, koopman en burger te Keulen, aan het stadsbestuur van Groningen om bij Verdugo te bemiddelen teneinde vergoeding voor een op zee in beslag genomen partij wijn te verkrijgen, 4 september 1590. Met verzoekschrift van Walraff aan burgemeesters en raad van Keulen om voorspraak en aanbevelingsbrief van het Keulse stadsbestuur van 17 augustus 1590. 3 stukken
Datering:
4 september 1590. Met verzoekschrift van Walraff aan burgemeesters en raad van Keulen om voorspraak en aanbevelingsbrief van het Keulse stadsbestuur van 17 augustus 1590
Omvang:
3 stukken
NB:
Een gedeelte van de waarde van de wijn is gedeponeerd bij de Groninger burger Berndt (Berendt) van Dorpen. Walraff beschikt over een uitspraak van Parma volgens welke Verdugo gehouden is de gedupeerde Keulenaar schadeloos te stellen