70 Keuringsraad / Aanmeldingsbureau I Nederlands Arbeidsdienst, 1942 - 1944
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
70
Keuringsraad / Aanmeldingsbureau I Nederlands Arbeidsdienst, 1942 - 1944
Het navolgende archiefje, voor het merendeel afkomstig van de voorzitter van de Keuringsraad NAD voor de provincies Groningen, Friesland en Drenthe, gevestigd te Groningen, waarmede een gedeelte van de correspondentie van het AB I aldaar schijnt te zijn vermengd, werd juni 1960 aangetroffen op één der zolders van het Leeuwarder Raadhuis en aan de Rijksarchivaris in Groningen overgedragen