Dag van de Groninger Geschiedenis 2015

Zaterdag  10 oktober, van 11.00 tot 17.00 uur
RHC Groninger Archieven, Cascadeplein 4 e.o., Groningen
Toegang gratis

De Dag van de Groninger Geschiedenis, op zaterdag 10 oktober a.s., heeft als thema ‘Tussen Droom en Daad’. En dat kan je merken!  Zo zal de WAARK-acteur Erik Bulthuis de openingsact verzorgen waarbij hij de jonge Kornelis ter Laan vertolkt. Ter Laan is weliswaar bekend als taalkundige, politicus en man van de Groninger Encyclopedie, maar hij was in zijn jonge jaren overtuigd vrijdenker en lid van de Vrijlandbeweging die een utopische staat wilde stichten.

Veel andere programmaonderdelen spelen eveneens in op het thema. Bijvoorbeeld de korte lezingen. Zo spreekt Geert Volders  over de links liberale boer en kanalenplanner Boelo Tijdens, Steven van Kolsteren over de museale droom van Frans Haks, Stefan van der Poel over de zionistische droom van een joodse staat en Remi van Schaïk over Groninger bedevaarten. Peter Weening, de programmeur van Vera, komt bovendien vertellen over de ontwikkeling van Vera van open jongerencentrum tot internationaal podium voor de undergroundpop.

Egge Knol zal ingaan op Groninger emigranten en hoe deze in de VS vasthielden aan hun taal en cultuur.  Over emigratie gaat ook de presentatie, een coproductie van Groninger Museum en Groninger Archieven.  De Groninger Archieven presenteren ook De detectives van het verleden…: negen verschillende  onderzoeken die resulteerden in negen verschillende verhalen. Knol gaat dieper in op de bronnen voor onderzoek naar geëmigreerde familieleden,  terwijl Fred Wiersma vanuit Boston het via skype zal hebben over zijn familie aldaar. Ook andere onderzoekers vertellen over hun archiefervaringen – zo behandelt Jan-Paul Wortelboer familiale vondsten in rechtbankarchieven.

Op de Dag van de Groninger Geschiedenis is er altijd veel muziek. Dit keer worden optredens verzorgd door The Grey Pigeons, Safari Joe, George Welling, Fred Piek en Inge van Calkar. De laatste zit ook in ‘Muziekdroom’, een gesprek waarin popmusici o.l.v. Herman Sandman praten over hun verwachtingen en de realiteit van het muzikantenbestaan. Beloofd worden smeuïge anekdotes over seks & drugs & rock and roll!

Elders in de hal zien we de propeller van de Helpman 1 – een van de allereerste in Nederland gebouwde vliegtuigen – de KNVB-beker waarvan FC Groningen zo lang droomde, en een 3D-printer waarmee verdwenen monumenten, o. a. de Herepoort, op schaal geprint zullen worden.

Ook buiten Cascadeplein 4 is er weer het nodige te doen. In de Zuiderhaven BIJ DE SLUIS liggen de spitse praam Familietrouw, de koftjalk Tromp, het museumschip Emma en de reddingboot Gebroeders Luden. Terwijl de Familietrouw en de Emma gaan varen met bezoekers, is er op de Tromp, naast lezingen van Jaap Vegter over Groninger visserijcultuur, de intieme  theatervoorstelling OntZOUT te zien. Op de wal staan bovendien Brons-motoren, terwijl ernaast Zoutkamper bakscholletjes worden uitgedeeld.

Verder hebben we dan nog de Roltrommel, de boekenmarkt, de FC Groningen Experience en de grote informatiemarkt. Dat onderdeel  is  een vaste waarde op de Dag evenals de Groninger Geschiedenisquiz.

Voor meer informatie: www.dagvandegroningergeschiedenis.nl.  Daar zijn ook het speciale  magazine en beeldmateriaal te bekijken en te downloaden: http://www.dagvandegroningergeschiedenis.nl/media

Noot voor de redactie, niet voor publicatie – voor een toelichting op het programma kunt u bellen met mevr. Jona van Keulen, tel. 050 599.20.24.

Download hier het DGG-affiche en de cover van het DGG- magazine.