Gedane zaken ... vindt u weer!

Persbericht – 21 februari 2013
GEDANE ZAKEN… VINDT U WEER!
22 februari – 22 maart 2013

RHC Groninger Archieven

Heeft u een materiële herinnering aan een Groninger bedrijf en zou u best wel wat meer over die onderneming willen weten? Grijp dan nu uw kans, want RHC Groninger Archieven gaat voor u op zoek!

Stel u heeft een asbak, een drinkglas, een foto, een nota, een neon, een reclameposter, een email reclamebord of iets anders dat herinnert aan een Groninger bedrijf dat al een poosje niet meer bestaat. U beseft dat er meer te vertellen is over dat bedrijf, maar weet niet goed hoe u dat aanpakt. In dat geval helpt RHC Groninger Archieven u graag een eindje op weg. Daar gaat een medewerker voor u op zoek naar het bedrijfsdossier van het Handelsregister, en bekijkt of daarnaast nog meer over de onderneming in zijn collecties te vinden is, zoals briefhoofden, advertenties, of vermeldingen in adresboeken. In ruil voor dit uitzoekwerk wil RHC Groninger Archieven graag een tijdje uw herinnering lenen. De leukste inzendingen willen we namelijk delen en laten zien in onze vitrines en/of op onze website. Uiteraard krijgt u uw inzending weer terug.

Met deze actie vestigt RHC Groninger Archieven er de aandacht op, dat op 12 maart de nieuwe digitale zoektoegang voor dossiers uit de Groninger Handelsregisters beschikbaar komt. Via deze toegang kunnen mensen online zoeken naar dossiers van bedrijven uit de provincie Groningen, welke zijn afgesloten voor 2000. Via hetzelfde systeem kunt u het dossier reserveren voor inzage. Dit dossier kunt u vervolgens op onze studiezaal bekijken.

Vanaf 1921 moesten bijna alle ondernemingen zich wettelijk laten registeren in het Handelsregister. Dit register is altijd beheerd door de Kamers van Koophandel. In de provincie Groningen waren dat er sindsdien twee, de ene gevestigd in Veendam en de andere in de stad Groningen. Van beide Kamers zijn de dossiers van bedrijven, die voor het jaar 2000 ophielden te bestaan, nu overgedragen aan RHC Groninger Archieven. Het gaat om een geweldige hoeveelheid archief, die al met al ongeveer 644 meter aan plankruimte inneemt. Voor het vinden van de weg in deze rijstebrijberg, hebben we nu straks onze digitale zoektoegang.

Een individueel dossier van het Handelsregister bevat de handelsnaam, een korte omschrijving van de bedrijfsvorm (bijv. firma, NV) en de aard van het bedrijf (wat het produceerde of waarin het handelde), gegevens over de eigenaren, de datum van oprichting enzovoorts. Via de zoektoegang kunt u zoeken op de handelsnaam (vaak de achternaam van de eigenaar), de vestigingsplaats, het soort bedrijf (branche), en inschrijvingsnummers. Hele kleine bedrijven hoefden zich niet in te schrijven, maar de bakkerij of smederij om de hoek, de manufacturenzaak, de scheepswerf en de fabriek vindt u zeker in het Handelsregister.

Naar aanleiding van de nieuwe toegang laten we nu al een aantal voorbeelden zien in onze ontvangsthal, met herinneringen aan onder andere de Veeno-rijwielenfabriek te Bedum, modemagazijn Zwartsenberg in Stadskanaal, biscuitfabriek Branbergen in Musselkanaal en de stad-Groninger bedrijven garage ENNAM, Catz & Zoon (alcoholica) en de bioscopen Grand en Cinema.

Bijlagen bij dit persbericht: uitnodiging voor de presentatie van de nieuwe toegang op 12 maart en afbeeldingen (vrij van rechten te gebruiken).

Collectie RHC Groninger Archieven (1774-506) Collectie RHC Groninger Archieven (1774-506)

Collectie RHC Groninger Archieven, Nieuwsblad van het Noorden 25-04-1928 Collectie RHC Groninger Archieven, Nieuwsblad van het Noorden 25-04-1928