Geslaagde Dag van de Groninger Geschiedenis

Persbericht - 10 oktober 2015

De Dag van de Groninger Geschiedenis werd vandaag druk bezocht. Ruim 3.000 bezoekers, van jong tot oud, brachten een bezoekje aan het Cascadeplein in Groningen. Het thema van dit jaar was ‘Tussen Droom en Daad’. De dag werd georganiseerd door verschillende cultureel-historische instellingen uit de stad en regio.

Een dag vol dromers en daders

Het programma werd geopend door WAARK-acteur Erik Bulthuis, die de jonge Kornelis ter Laan – onder andere bekend van de Groninger Encyclopedie - vertolkte. Na de opening kon de bezoeker een selectie maken uit een ruim aanbod aan lezingen, entertainment, rondleidingen en excursies. Zo konden de bezoekers luisteren naar Steven van Kolsteren, hoofd educatie van het Groninger Museum, die vertelde over de museale droom van voormalig museumdirecteur Frans Haks en naar Peter Weening, programmeur van poppodium Vera, over de ontwikkeling van Vera van open jongerencentrum tot internationaal podium voor de undergroundpop.

Detectives van het verleden

De Groninger Archieven presenteerden de collectie door de ogen van negen archiefonderzoekers; de detectives van het verleden. Negen onderzoeken met negen verschillende uitkomsten passeerden de revue. Eén ding hadden zij met elkaar gemeen: alle onderzoekers boden met hun verhaal een kijkje in de wereld van de archiefonderzoeker, inclusief uitdagingen, tegenslagen en successen.

Activiteiten rondom het Cascadeplein

Ook de activiteiten op en rondom het Cascadeplein waren dit jaar erg populair. Het aanbod Bij de Sluis, dit jaar aanzienlijk uitgebreider van opzet. Het was de hele dag gezellig druk. Op de Tromp konden theaterliefhebbers bovendien genieten van de intieme voorstelling ontZOUT. Het publiek kon verschillende schepen bezoeken: van het oudste nog in originele staat verkerende binnenschip van de provincie, de Familietrouw uit 1894, tot en met de Ecolution, de droomboot van Wubbo Ockels.

Traditionele afsluiting

De 29ste Dag van de Groninger Geschiedenis werd traditiegetrouw afgesloten met de Groninger Geschiedenisquiz, die werd gepresenteerd door Reinder Smith van RTV Noord. Slechts een enkeling met veel kennis van de Groninger Geschiedenis of meer geluk dan wijsheid wist het tot het einde van de quiz over hoogte- en dieptepunten uit de Groninger historie vol te houden.

Organiserende partijen

De Dag van de Groninger Geschiedenis is een samenwerking tussen

verschillende cultureel-historische instellingen en wordt georganiseerd door RHC Groninger Archieven, het Huis van de Groninger Cultuur, het Gronings Audiovisueel Archief, het Groninger Museum, Cultuurhistorische vereniging Stad en Lande, Groninger Forum Bibliotheek en het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Voor meer informatie over de Dag van de Groninger Geschiedenis: www.dagvandegroningergeschiedenis.nl.

Bij te plaatsen afbeelding (vrij gebruik van beeld, genoemd bijschrift / credits verplicht). Bijgevoegd twee lage resolutie beelden, zie voor hoge resolutie bestanden http://www.dagvandegroningergeschiedenis.nl/media.

Opening Dag Groninger Geschiedenis 2015 door Erik Bulthuis als K. ter Laan. Foto Marij Kloosterhof Opening Dag Groninger Geschiedenis 2015 door Erik Bulthuis als K. ter Laan. Foto Marij Kloosterhof

Publiek bekijkt Bronsmotor bij de sluis, op de achtergrond de Gebroeders Luden. Foto Marij Kloosterhof Publiek bekijkt Bronsmotor bij de sluis, op de achtergrond de Gebroeders Luden. Foto Marij Kloosterhof