Doelgroep: 2e jaars, niveau 3 - alle studierichtingen
Duur: 1 hele dag
Kosten: gratis
Lesdoelen: kennismaking met de geschiedenis van de eigen leefomgeving (in het kader van het vak Burgerschap) en op verschillende manieren informatie leren verzamelen
Tijdvakken De Rooij: 8-10
Locatie: deels op school, deels in de Oosterparkwijk en deels bij de Groninger Archieven
Boekingen: vereist
Contactpersoon: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Jongeren krijgen in groepen een onderwerp toegewezen gerelateerd aan de geschiedenis van de Oosterparkwijk. Denk daarbij aan de Ranjafabriek, het oude Oosterparkstadion, de sociale woningbouw, scholen, bedrijven langs het Damsterdiep en het Eemskanaal, het oude slachthuis en het typografengasthuis. Op school wordt kennis gemaakt met de Oosterparkwijk en begint de oriëntatie op het onderwerp aan de hand van internetbronnen. Vervolgens brengt de klas een bezoek aan de Groninger Archieven voor een korte rondleiding door de depots en besluiten de leerlingen hun archiefbezoek met onderzoek in originele archiefstukken die zijn klaargelegd in onze studiezaal.
Het laatste onderdeel bestaat uit een onderzoek in de Oosterparkwijk zelf. Leerlingen gaan als detectives op pad. Ze worden uitgedaagd om bewoners te bevragen en de plekken te bezoeken die rol spelen in hun onderzoek. Wat is er nog te zien van hun onderzoeksdoel, maar ook: klopt hun ervaring met het stereotype beeld wat velen van de wijk hebben. De dag wordt op school afgesloten met een presentatie naar keuze, bijvoorbeeld in een zelfgemaakt filmpje, een Prezi- of Powerpointpresentatie, een toneelstuk of monoloog.
De organisatie is in handen van het bureau ‘Waar is dit goed voor?’ en de Groninger Archieven. Het project is sinds 2013 meerdere malen per jaar uitgevoerd in samenwerking met het Alfacollege.