Doelgroep: havo 3-5 en vwo 3-6 / Geschiedenis
Duur: 45 minuten (indien volledig in de les uitgevoerd)
Lesdoelen: de leerlingen leren vanuit verschillende perspectieven een gebeurtenis te bekijken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van vijf bronnen die in de klas verdeeld worden, waaronder een ooggetuigenverslag, een spotprent en een brief. De leerlingen maken een krantenbericht over de gebeurtenis, gebaseerd op hun bron.
Tijdvakken: VI ‘1600-1700: tijd van regenten en vorsten’, kenmerkend aspect 24: ‘de bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse Republiek’ en 25: ‘het streven van vorsten naar absolute macht’. Ook sluit dit onderwerp aan bij het vwo-examen 2022: ‘Steden en burgers in de Lage Landen 1050-1700’.
Locatie: op school of thuis via onderwijs op afstand
Boekingen: niet vereist
Contactpersoon: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Na een periode van bloei, in de handel, kunst en wetenschap, beleefde de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in 1672 een rampjaar met verschillende conflicten. Zo probeerde de bisschop van Münster, Bernhard von Galen, de stad Groningen en de Ommelanden in bezit te nemen. Vroeger hoorde dit gebied bij het bisdom Münster, en hij meende er nog aanspraak op te hebben. Na een eerste, mislukte poging in 1665, probeerde Von Galen het in 1672 voor de tweede keer. Ruim een maand lang omsingelde hij Groningen en beschoot de stad met kanonnen. Vandaar zijn bijnaam: Bommen Berend. Vanaf 28 augustus 1672 liet de vijand zich niet meer zien. Deze opheffing van het beleg wordt die dag nog jaarlijks gevierd met het Groningens Ontzet.
Praktisch
De lessen die door de Groninger Archieven zijn ontwikkeld, zijn volledig uitgewerkt. De docent hoeft alleen het lespakket (lesformulier, PowerPoint en (optioneel) de scans van het gebruikte bronmateriaal) aan te vragen bij contactpersoon Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., de bronnen uit te delen en eventuele materialen klaar te leggen. Elke les heeft vijf verschillende bronnen die worden verdeeld over de leerlingen. Hoewel de lessen volledig zijn uitgewerkt, kan de docent naar wens de opdracht aanpassen. Ook kan de docent enkele van de vijf bronnen selecteren. Doordat de discussievragen het belangrijkste aspect in de opdracht zijn, kan de docent de opdracht volledig aanpassen door alleen stap 1 te veranderen in het formulier en in de PowerPoint.