Doelgroep: vwo 3-6 / Geschiedenis
Duur: 45 minuten (indien volledig in de les uitgevoerd)
Lesdoelen: de leerlingen leren vanuit verschillende perspectieven een gebeurtenis te bekijken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van vijf bronnen die in de klas verdeeld worden, waaronder brieven en een synodeverslag. De leerlingen schrijven een brief aan een bekende (van henzelf of van de auteur van de gebruikte bron) over de gebeurtenis en zoeken bijpassende muziek, gebaseerd op hun bron.
Tijdvakken: VI ‘1600-1700: tijd van regenten en vorsten’, kenmerkend aspect 26: ‘de wetenschappelijke revolutie’. Ook sluit het aan bij het VWO-examen 2022: ‘Steden en burgers in de Lage Landen 1050-1700’.
Locatie: op school of thuis via onderwijs op afstand
Boekingen: niet vereist
Contactpersoon: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De wetenschappelijke revolutie ging hand-in-hand met het ontstaan van universiteiten. In 1614 werd de Rijksuniversiteit van Groningen (RuG) opgericht. In eerste instantie waren er vier afdelingen op de universiteit: Theologie, Rechten, Geneeskunde en Filosofie. Met de snelle ontwikkeling van de exacte wetenschappen in de 17e eeuw, kwam ook het ‘logisch’ redeneren oftewel ‘rede’ op. Ook pasten zij dat toe op hun beeld over het christendom. Onder hen waren mensen als René Descartes en Baruch Spinoza. Veel van hun ideeën waren destijds in tegenspraak met de Bijbelse opvattingen. Ook in Groningen zijn sporen te vinden van die tegenstelling tussen wetenschappelijk redeneren en christelijk denken. Bekende discussies die vanuit de Groningse Academie, voorloper van de RuG, werden gevoerd en voor grote onrust zorgden, betroffen berekeningen van de wiskundige Johann Bernoulli over de vernieuwing van menselijke lichaamscellen. Daarnaast kwam een publicatie van de predikant Baltazar Bekker die de bovennatuurlijke verschijnselen uit de Bijbel verklaarde vanuit de rede, in opspraak.
Praktisch
De lessen die door de Groninger Archieven zijn ontwikkeld, zijn volledig uitgewerkt. De docent hoeft alleen het lespakket (lesformulier, PowerPoint en (optioneel) de scans van het gebruikte bronmateriaal) aan te vragen bij contactpersoon Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., de bronnen uit te delen en eventuele materialen klaar te leggen. Elke les heeft vijf verschillende bronnen die worden verdeeld over de leerlingen. Hoewel de lessen volledig zijn uitgewerkt, kan de docent naar wens de opdracht aanpassen. Ook kan de docent enkele van de vijf bronnen selecteren. Doordat de discussievragen het belangrijkste aspect in de opdracht zijn, kan de docent de opdracht volledig aanpassen door alleen stap 1 te veranderen in het formulier en in de PowerPoint.