Doelgroep: havo 3-5 en vwo 3-6 / Geschiedenis
Duur: 45 minuten (indien volledig in de les uitgevoerd)
Lesdoelen: de leerlingen leren vanuit verschillende perspectieven een gebeurtenis te bekijken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van vijf bronnen die in de klas verdeeld worden, waaronder brieven en een dagboek. De leerlingen maken een spotprent over de gebeurtenis, gebaseerd op hun bron.
Tijdvakken: V ‘1500-1600: tijd van ontdekkers en hervormers’, kenmerkend aspect 21: ‘de protestantse reformatie die de splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had’ en 22: ‘het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat’. Ook sluit het aan bij het VWO-examen 2022: ‘Steden en burgers in de Lage Landen 1050-1700’.
Locatie: op school of thuis via onderwijs op afstand
Boekingen: niet vereist
Contactpersoon: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Maarten Luther ontketende op 31 oktober 1517 een geloofsrevolutie. Hij publiceerde namelijk hij 95 stellingen over misstanden in de rooms-katholieke moederkerk. Hiervoor werd hij langere tijd vervolgd. Met deze zogenoemde Reformatie kwam de macht van het geloof meer bij het volk en minder bij de kerk te liggen. Het protestantisme sloeg goed aan in de provincies van de Lage Landen die onder gezag stonden van een katholieke vorst. Katholicisme werd symbool voor de overheerser; protestantisme het symbool voor de onderdrukte burger. De strijd om het geloof werd een gewapend conflict waarin de Spaanse koning Filips II na de beeldenstorm van 1566 met harde hand terugsloeg.
Geïnspireerd door Willem van Oranje verenigden de opstandige Nederlandse gewesten zich in 1576 in de Pacificatie van Gent, waarbij ook religievrede tussen katholieken en protestanten in alle provinciën geregeld was. De stad Groningen echter zag de vereniging van de provincies vooral als een gevaar voor haar machtige privileges. De stad keerde in 1580, onder leiding van de Graaf van Rennenberg, dan ook terug naar Spaanse zijde. De herovering van de stad door de Staatse troepen in 1594 bracht Stad en Ommeland definitief terug in de schoot der Verenigde Nederlanden. Met deze ‘Reductie’ brak ook hier de religievrede aan.
Praktisch
De lessen die door de Groninger Archieven zijn ontwikkeld, zijn volledig uitgewerkt. De docent hoeft alleen het lespakket (lesformulier, PowerPoint en (optioneel) de scans van het gebruikte bronmateriaal) aan te vragen bij contactpersoon Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., de bronnen uit te delen en eventuele materialen klaar te leggen. Elke les heeft vijf verschillende bronnen die worden verdeeld over de leerlingen. Hoewel de lessen volledig zijn uitgewerkt, kan de docent naar wens de opdracht aanpassen. Ook kan de docent enkele van de vijf bronnen selecteren. Doordat de discussievragen het belangrijkste aspect in de opdracht zijn, kan de docent de opdracht volledig aanpassen door alleen stap 1 te veranderen in het formulier en in de PowerPoint.