Regionaal Medisch Tuchtcollege te Groningen, 1929 -1997
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Regionaal Medisch Tuchtcollege te Groningen, 1929 -1997
De Colleges voor Medische Tuchtcolleges zijn ingesteld ingevolge het KB van 31 oktober 1929 (Stb. 474), gewijzigd bij dat van 19 november 1932 (Stb. 542). tot vaststelling van een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in art. 15 van de Wet van 2 juli 1928 (Stb. 222), zoals die wet is gewijzigd bij de Wet van 23 mei 1951 (Stb. 171).
Beëindiging:
Gewijzigd door Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) vastgesteld in 1993 (Stb. 1993, 655) in gebruik met ingang van 1997.
Rechtsvorm:
Overheid
Functies, activiteiten:
Indien er reden is tot een klacht over een beroepsbeoefenaar die tot een (of meer) van de onderstaande beroepsgroepen behoort, kan er een klaagschrift tegen de hulpverlener bij het betreffende Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg ingediend worden