Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1462Brieven, ingekomen bij burgemeesters en raad of burgemeesters en raad, oud en nieuw, met taalmannen, gezworen meente en bouwmeesters van de gilden, 1551, 1552, 1554-1573, 1577, 1579-1594
Brief van Herman Clant, ambtman van beide Oldambten, aan burgemeesters met het verzoek hem te laten weten of hij kan ingaan op het verzoek van Matthias Orth om wagens te leveren voor het vervoer van proviand van Winschoten naar het huis te Wedde, 3 januari 1569. Met een afschrift van een bevelschrift over dit onderwerp van Zeger van Groesbeek van 10 december 1568. 2 stukken
Datering:
3 januari 1569. Met een afschrift van een bevelschrift over dit onderwerp van Zeger van Groesbeek van 10 december 1568
Omvang:
2 stukken
NB:
Clant wijst erop dat Orth zijn eigen onderzaten schijnt te willen ontzien en dat een en ander zou kunnen prejudicieren aan de rechten van de Oldambtsters. Betreft Register Feith 1568.15