Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1463Brieven, ingekomen bij burgemeesters en raad of burgemeesters en raad, oud en nieuw, met taalmannen van de gezworen meente en bouwmeesters van de gilden, 1588-1593
Brief van Peter Micault van Indevelde, drost te Lingen, over de betaling van een geldbedrag aan juffrouw Mulert, 6 mei 1591. 1 stuk
Datering:
6 mei 1591
Omvang:
1 stuk
NB:
Het betreft een regeling ter betaling van een rente aan Hans van Gladbeck jr. Het geld ligt te Groningen klaar, maar Groningen heeft de pagador verzocht het betreffende bedrag aan juffrouw Mulert te Lingen te betalen (ten behoeve van haar zwager Hans van Gladbeck jr) of bij de drost in deposito te geven. Zie de uitgaande brief van 9 mei 1591 (inv.nr. 15.1 fol. 24)