3 Gewestelijke Besturen in Groningen, 1798-1814 (1815)
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
3
Gewestelijke Besturen in Groningen, 1798-1814 (1815)
Leden van de raad waren H.L. Wichers, S. Trip en P.G. van Iddekinge. H.L. Wichers trad af met ingang van 14 juli 1802. In zijn plaats werd 26 juli aangesteld H.J. Wichers. Deze trad 18 oktober in functie. Secretaris was G.W. van Imhoff. Met ingang van 1 augustus 1805 werd een nieuwe raad samengesteld. Leden werden nu E.J. Alberda, P.G. van Iddekinge, D.G. Rengers van Farmsum, S. Trip en H.J. Wichers. Secretaris bleef G.W. van Imhoff. De wijze van samenstelling en de bevoegdheden van de raad zijn opgenomen in het vijfde hoofdstuk van het reglement voor het departement van Stad en Landen van Groningen van 29 april 1802. In het algemeen was de taak het administreren en toezien op het gehele financiewezen. De ingekomen brieven zijn overgeschreven in registers. De originelen zijn niet bewaard. Met ingang van 1 januari 1807 zijn de brieven afkomstig van financiële ambtenaren niet meer overgeschreven. Ze werden in originali in een band verenigd, in doorlopende nummering, en memoriën genoemd. De brieven afkomstig van hogere autoriteiten heetten missives. De uitgaande brieven zijn genummerd als bij het departementaal bestuur, maar 1 augustus 1805 begint een doorlopende nummering.
Rekeningen van de klerk alsvoren wegens de administratie van de nieuwe domeincasse over de jaren 1804 - 1806
Uiterlijke vorm:
3 delen
NB:
Met ingang van 1 januari 1804 werd de nieuwe domeinkas gevord. De ontvangsten bestonden uit de opbrengst van de voormalige provinciale vaste goederen, de uitgaven uit de lasten daarvan, (inv.nr. 563). De betaling der traktementen van hoogleraren en schoolmeesters uit deze goederen ging over naar de departementale kas. De betaling der traktementen van predikanten enz. bleef bij het comptoir der vaste goederen. Dit had geen inkomsten meer en kreeg daarvoor subsidie uit de departementale kas. Zie o.a. 27 april 1804 van inv.nr. 233 blz. 665.