3 Gewestelijke Besturen in Groningen, 1798-1814 (1815)
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
3
Gewestelijke Besturen in Groningen, 1798-1814 (1815)
Archief van de drost, later onderprefect en commissaris van het kwartier Appingedam
laatste wijziging 10-01-2020
1 gedigitaliseerd
totaal 32 bestanden
Archief van de drost, later onderprefect en commissaris van het kwartier, later arrondissement Appingedam, november 1808 - februari 1815
Drost werd met ingang van 20 mei 1807 D.G. Rengers van Farmsum; vanaf 1 november 1808 nam E.J. Alberda waar, totdat hij 21 juni 1811 benoemd werd tot onderprefect. Nadat E.J. Alberda 3 december 1813 benoemd werd tot commissaris-generaal, werd 16 december 1813 H.W. Hoving provisioneel benoemd tot commissaris.
De archiefordening komt overeen met die van het departement. Uit de tijd van het drostambt van Rengers zijn geen stukken aanwezig.