36 Kamer van Koophandel en Fabrieken te Groningen, 1829 - 1950
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
36
Kamer van Koophandel en Fabrieken te Groningen, 1829 - 1950
Er zijn slechts stukken aanwezig van opgeheven bedrijven of van bedrijven die een andere juridische structuur hebben gekregen. De "dossiers" vormen het eigenlijke handelsregister. De archiefmappen bevatten in ieder geval de klasse, waarin de bedrijven volgens hun kapitaalsopgave zijn ingedeeld met het oog op de voor de inschrijving in het handelsregister verschuldigde jaarlijkse bijdrage. Blauwe mappen: van de Naamloze Vennootschappen zijn in ieder geval aanwezig: balans, verlies-en winstrekening en toelichting daarop en de accountantsverklaring. Van de Besloten Vennootschappen met 100 of meer werknemers en minimaal fl.8 miljoen aan activa op de balans zijn aanwezig: balans en toelichting daarop en de accountantsverklaring. Van de Coöperatieve Verenigingen met minimaal fl.3 miljoen aan activa op de balans zijn aanwezig: balans, verlies-en winstrekening en toelichting daarop en de accountantsverklaring. "Dossiers", "archiefmappen" en "blauwe mappen" zijn toegankelijk via een "alfabetisch kaartsysteem. Hierin zijn alle bedrijven (opgeheven en niet-opgeheven) tot 1965 opgenomen. Niet opgenomen zijn de bedrijven die tussen 1965 en 1975 zowel zijn opgericht als opgeheven. De stukken van deze bedrijven zijn wel. aanwezig.