Interview met de heer Dirk van der Bijl geboren op 21 maart 1927 in Visvliet en op zijn tweede verhuisd naar Burum. Hij hield van jongs af aan van hout bewerken en kwam op zijn 17de in dienst bij een klompenmaker in Burum. Op zijn 19de moest hij in militaire dienst. In de kazerne in Assen volgde hij een opleiding tot schoenmaker (reparatie). Vervolgens werd hij uitgezonden naar Nederlands Indiƫ (politionele acties). In 1950 kwam hij terug in Nederland. Hij besloot zijn brood te gaan verdienen als schoenmaker en volgde een aanvullende opleiding schoenverkoper in Utrecht. In 1958 ging hij in Lutjegast wonen en in 1960 kocht hij daar een winkelpand. Zijn vrouw stond in de winkel. Van der Bijl zelf ging langs de huizen om schoenen te verkopen en om schoenen op te halen voor reparatie. Hij repareerde de schoenen in de werkplaats. Ook repareerde hij leren onderdelen aan oa pompen en maakte hij paardentuigen en houten meubels. De heer Van der Bijl geeft tenslotte een rondleiding in zijn bedrijf en demonstreert de werking van allerlei machines en gereedschap.
Jan Berends, geboren in Letterbert in 1938, had na militaire dienst vanaf 1960 een vervoersbedrijf met zijn vader. Eerder had hij zijn geld verdiend op kantoor. In militaire dienst haalde hij de benodigde diploma's voor het vervoersbedrijf. Het bedrijf onderhield een lijndienst Groningen-Utrecht en vervoerde sterk uiteenlopende vracht voor bedrijven (oa medicijnen) en particulieren (oa verhuizingen van studenten). Berends vertelt over zijn werk, de lange werkdagen, de groei van het bedrijf, de veranderingen in het wegtransport en het einde van het bedrijf, in 1999, dat werd ingeleid door het faillissement van een grote klant. Aan de orde komen oa de activiteiten op en de functie van het bodenterrein; de boderijders uit de provincie; het laden en lossen van vracht; de veranderingen in het vergunningenstelsel en de vervoerswet en het einde van de bodediensten en de lijndiensten; de klantorders; de concurrentie; de opkomst van de grote transportbedrijven, de pakketdiensten en de koeriersdiensten; de toegenomen drukte op de weg en de toegenomen haast; controles en de rijtijdenwet. Enkele anekdotes verlevendigen het verhaal.
Interview met Derk Lammert van der Tuin geboren in Groningen in 1921. Van der Tuin vertelt zijn levensverhaal verlevendigd met vele anekdotes en en een keur aan jeugdherinneringen. Dhr van der Tuin groeide op in armoede bij het Noorderplantsoen in de Hortusbuurt (Grote Leliestraat) en beleefde daar de crisisjaren. Na de lagere school (Plantsoenschool) werd hij loopjongen bij een juwelier en vervolgens onder meer voerman (bij zijn oom). Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte hij nog enkele jaren in Duitsland bij een Nederlandse aannemer. Na een baantje bij de gemeentereinigingsdienst en een tijdelijke betrekking bij een ijzerwarenhandel kreeg hij uiteindelijk vast werk bij de firma Stokvis (later Technische Unie) waar hij vrachtwagenchauffeur werd en later expeditiechef. Op zijn 56ste werd hij afgekeurd. Hij bleef nog wel jaren actief voor de sporttotalisator (paardenkoersen).
Jantje Kapper-Van Hoogen is geboren in Oldehove en woonde tussen 1940 en 1992 in Vierhuizen. Ze vertelt over het dorpsleven in Vierhuizen, een oud vissersdorp, maar in haar tijd meer gericht op landbouw met veel mensen die werkten in de Westpolder.