Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1462Brieven, ingekomen bij burgemeesters en raad of burgemeesters en raad, oud en nieuw, met taalmannen, gezworen meente en bouwmeesters van de gilden, 1551, 1552, 1554-1573, 1577, 1579-1594
Ontvangstbewijs van Guillaume Bardoul, secretaris van de heer van Billy, betreffende brieven van het stadsbestuur van Groningen, 12 juli 1572. 1 stuk
Datering:
12 juli 1572
Omvang:
1 stuk
NB:
Met receptum door Egbert Alting van 13 juli 1572. De brieven (of brief 'lettres') zijn door Marten Rentincx (?) op 11 juli bezorgd. In de stadsrekening over 1572 ('bodeloen') staat een notitie over deze zending. De bode heet daar Meerten Rentick. Betreft Register Feith 1572.34