Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Brieven, gewisseld tussen de hertog van Alva, Caspar de Robles en het stadsbestuur van Groningen inzake de door die stad op te brengen weekleningen voor het onderhoud van de soldaten, 18 oktober - 30 november 1572. Hierbij een tweetal ontvangstbewijzen van Guillaume Bardoul, secretaris van Caspar de Robles, voor brieven van het Groninger stadsbestuur, 27 oktober en 11 november 1572
Datering:
18 oktober - 30 november 1572. Hierbij een tweetal ontvangstbewijzen van Guillaume Bardoul, secretaris van Caspar de Robles, voor brieven van het Groninger stadsbestuur, 27 oktober en 11 november 1572