Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
De Provinciale Bejaardenraad Groningen is in 1978 door Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Groningen ingesteld. De instelling hield rechtstreeks verband met de in opdracht van GS samengestelde en in 1978 door Provinciale Staten aanvaarde nota "Bejaardenbeleid Provincie Groningen". De raad kreeg de volgende taken: 1. te fungeren als provinciaal platform voor overleg tussen de voor het welzijn van de ouderen werkzame particuliere instellingen en overheidsinstanties betreffende het welzijnswerk voor ouderen in de ruimste zin. 2. te fungeren als provinciaal orgaan voor advies voor de onder 1 genoemde instellingen en instanties met betrekking tot het te voeren welzijnsbeleid voor ouderen.
De raad beëindigde haar werkzaamheden per 1 januari 1984.
Het archief van de Provinciale Bejaardenraad werd in 2004 overgebracht naar het RHC Groninger Archieven.