3 Gewestelijke Besturen in Groningen, 1798-1814 (1815)
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
3
Gewestelijke Besturen in Groningen, 1798-1814 (1815)
Archief van de raad van het arrondissement Winschoten, 16 juni 1811 - 25 mei 1813
laatste wijziging 10-01-2020
Bij keizerlijk decreet van 19 mei 1811 werden elf personen benoemd tot lid van deze raad. Zijn taak is te vergelijken met die van de departementsraad en de municipale raad, betrof echter in hoofdzaak de omslag van de belastingen.