Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Het betreft hier akten waarvan de minuten in de voorgaande inventarisnummers zijn te vinden. Ingevolge keizerlijk decreet van 23 juni 1805 Bulletin des lois, 4 messidor, an 13, nr. 826 en de ministeriƫle decisiƫn van 17 september (30 fructidor) van dat jaar en van 17 oktober 1809, moesten overeenkomsten, handelingen en verbintenissen met colleges of besturen, bij openbaar gezag erkend, die aan de ene of andere zijde enig recht of titel gaven, in een gezegeld register worden ingeschreven.