2989 Gemeentebestuur Ten Boer (2), ingekomen en afschriften van uitgegane stukken, 1811-1936
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
2989
Gemeentebestuur Ten Boer (2), ingekomen en afschriften van uitgegane stukken, 1811-1936
Zoals al in de verantwoording is aangegeven (zie toegangsnummer 2988), zijn deze dossiers later samengesteld. De oorspronkelijke ordening van de correspondentie in de periode 1811-1911 was een agendastelsel, en de periode 1911-1936 een rubriekenstelsel. De dossiers zijn vermoedelijk gemaakt bij de invoering van het dossierstelsel in 1936. Het gebeurde wel meer dat de secretarie de dossierinventaris 'terugwerkte'. Hierbij is bijzonder veel vernietigd, alleen stukken en circulaires die op dat moment nog van betekenis waren zijn bewaard gebleven van wat een grote serie ingekomen stukken is geweest. In de periode 1811-1911 werden de uitgaande brieven afgeschreven in delen, en zijn daarom bewaard gebleven. De ingekomen en uitgegane stukken uit de periode 1911-1936 zijn terug te vinden in de dossiers. Voor de ordening is gebruik gemaakt van de archiefcode, zoals die in gebruik was in de jaren '50. Deze code komt overeen met de code uit de jaren '30. Sindsdien zijn er een paar taakgebieden gewijzigd. Om vergelijking van de codes uit verschillende periodes mogelijk te maken, is deze code uit de jaren 50 opgenomen in de documentatie.
De oude en de nieuwe inventaris zijn niet gelijk. In de volgorde van de dossiers is enige wijziging aangebracht. De volgorde van de dossiers was niet zoals volgens de archiefcode gebruikelijk is. De beschrijving begon met de kortste code en daarna volgden de langere codes. Dit betekent dat -1.79 eerder werd beschreven dan -1.735. Hierdoor stonden de stukken niet per onderwerp. Dit is in deze nieuwe inventaris aangepast. Een aantal dossiers bevatte alleen stukken die wij nu foldermateriaal zouden noemen. Deze stukken zijn vernietigd. Andere dossiers bevatten veel circulaires. Officieel kunnen die worden vernietigd. Ik heb echter besloten om de circulaires op te nemen in de documentatie. Ze zijn met andere aangetroffen circulaires in een ordner samengevoegd. Stukken die los in het archief zijn aangetroffen maar wel bij de correspondentie horen, zijn tussengevoegd. Wanneer er al een dossier was is het stuk daarin opgenomen. Wanneer dit niet het geval was, is een nieuw dossier gemaakt.
2989 Gemeentebestuur Ten Boer (2), ingekomen en afschriften van uitgegane stukken, 1811-1936
Inventaris
-2.08 Personeel
U kunt dit stuk, mits openbaar, raadplegen in de studiezaal van Groninger Archieven. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Toegangsnummer:2989 Inventarisnummer:451
U kunt dit stuk, mits openbaar, raadplegen in de studiezaal van Groninger Archieven. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Toegangsnummer:2989 Inventarisnummer:451